Copilot, reporting nebo ESG: To nejdůležitější z novinek v Business Central v.26
- On Point Services
- Apr 22
- 3 min read

Pamatujete si, jak Copilot začínal? Zpočátku zvládal jen jednoduché úkoly, tu a tam vám pomohl dohledat potřebná data, občas vám připomněl nějakou důležitou informaci. To už je jen vzpomínkou. V Business Centralu v.26 už totiž není jen průvodcem, ale stává se plnohodnotným kolegou, který má detailní přehled o všech zákoutích vašeho systému.
Na vlně aktualizací ale připluly i další zajímavé novinky, mimo oblast AI. Do dnešního přehledu jsme pro vás vybrali ty, které nám připadají nejzajímavější.
Copilot se naučil nové triky, které vás potěší
Například když si dnes stáhnete jakýkoliv doplněk z Microsoft AppSource – třeba nástroj pro českou účetní lokalizaci nebo pokročilé řízení projektů – Copilot vám k němu okamžitě poskytne jasné vysvětlení. Stačí kliknout na políčko, které vás zajímá, a okamžitě víte, jak jej správně používat. Už nemusíte složitě hledat odpovědi v dokumentaci, protože Copilot se stal vaším interním specialistou.
Jedinou podmínkou k tomu, aby vám dobře poradil, je kvalitně připravená dokumentace od poskytovatelů rozšíření. Čím lepší jsou podklady, tím přesnější rady od Copilota získáte.
Reporting bude ještě chytřejší
Copilot však není jediná novinka, která vás v první vlně roku 2025 potěší. Pokud se ve firmě pravidelně věnujete reportingu a analýzám, dobře víte, jak náročné může být sbírat data z různých míst, tabulek a souvisejících dokumentů. Představte si třeba, že potřebujete analyzovat tržby podle zákazníků. Nebylo by skvělé, kdybyste vedle tržeb mohli rovnou vidět i kontaktní údaje nebo jiné informace z navázaných tabulek? Přesně to od června 2025 zvládnete jedním kliknutím díky rozšíření analytického módu. Stačí pravým tlačítkem zvolit „Přidat sloupce z propojené tabulky“ a během pár vteřin máte všechny důležité informace na jednom místě. Vaše analýzy se tím stanou komplexnější a především přehlednější, aniž byste museli ztrácet čas exportováním dat mimo systém.
A když už jsme u těch reportů, Microsoft výrazně vylepšil i možnosti finančního reportingu. Díky novým šablonám snadno sestavíte přehledy za různá
období – například srovnání výsledků několika let nebo kvartálů. Vaše finanční oddělení si během chvíle připraví komplexní zprávu pro management, aniž by se zdržovalo zbytečným ručním přepisováním a upravováním tabulek.
ESG vyřešíte rychle a bez papírování
Téma ESG a udržitelnosti se často pojí se složitou administrativou, která dokáže potrápit i zkušené účetní. Ve verzi 26 Business Centralu se však udržitelnost pomalu přesouvá ze šuplíku „nutné zlo“ přímo mezi vaše oblíbené funkce. Copilot brzy bude umět vypočítat odhad emisí skleníkových plynů prakticky za vás – stačí, když zadáte několik vstupních údajů, jako je spotřeba paliva nebo elektřiny, ujetá vzdálenost firemních vozidel nebo například délka provozu zařízení.
Řekněme, že každý měsíc připravujete report o emisích z vozového parku. Namísto toho, abyste ručně hledali emisní faktory a složitě násobili kilometry, jednoduše zadáte základní údaje do nového deníku udržitelnosti. Copilot pak sám spočítá množství emisí a navrhne vhodný emisní faktor, který můžete využít i v budoucnu. Výsledek? Vaše reporty budou přesnější, rychlejší a především jednodušší na přípravu. Navíc všechna data snadno propojíte s aplikací Project ESG Reporting, díky které splníte všechny legislativní požadavky EU bez zbytečného stresu.
Vylepšení pro český trh
Zlepšení, která nová verze přináší, se dotknou také českých firem. Nejenže získáte přístup k modernímu a výrazně rychlejšímu full-textovému vyhledávání v datech, ale výrazně se zpřehlední i vaše tiskové sestavy. Nově totiž nemusíte tisknout řádky s nulovým množstvím – což se může hodit například při tisku faktur nebo skladových výdejek, kde přehlednost ušetří spoustu času.
Další příjemná změna čeká pokladní doklady, kde nově můžete účtovat přímo na konkrétní projekty. To oceníte třeba při vyúčtování služebních cest nebo drobných hotovostních výdajů. Navíc k dokladům snadno doplníte rozšířený text, třeba důležitá upozornění pro účetní nebo další podrobnosti pro zákazníky.
V návaznosti na změny v české legislativě Business Central nově podporuje vykazování DPH ve více měnách. Uživatelé tak mohou tuto agendu řešit přímo v systému – přehledně a bez nutnosti manuálních úprav.
Malé změny, o které jste si řekli
Verze 26 přináší také praktická zlepšení uživatelského prostředí. Nově si můžete nastavit šířku panelu FactBox na všech stránkách, které ho podporují. Uživatelé tak lépe využijí pracovní prostor a rychleji se dostanou k informacím, které potřebují. Funkci dlouhodobě poptávalo více firem a její přidání výrazně zvyšuje komfort práce v systému.
Druhou novinkou je zobrazení PDF příloh přímo v prohlížeči. Místo stahování a otevírání souborů stačí kliknout a dokument se rovnou zobrazí. Pro firmy, které chtějí mít práci s přílohami ještě rychlejší a přehlednější, je ale vhodnější řešení Attachment Viewer – náš doplněk pro Business Central. Umožňuje bleskové nahrávání, náhled, tisk i odstranění dokumentů přímo v systému. Přílohy k fakturám i transakcím máte navíc přehledně na jednom místě, bez nutnosti cokoli stahovat nebo hledat v e-mailech.
Pokud Business Central používáte naplno, nová verze vám umožní ještě efektivněji navazovat na to, co už funguje. A pokud některé funkce zatím nevyužíváte, teď je ideální chvíle je objevit – novinky můžete do detailu prozkoumat na oficiálním webu Microsoftu.

Autorka článku: Kristina Sverkunová