top of page
Search

Nejlepší nástroj pro analýzu a reporting? Srovnáváme Power BI, Google Analytics a Tableau


Mezi „best practices” moderního podnikaní bezesporu patří využívání nástrojů pro analýzu a reporting. Poslouží vám při shromažďování širokého spektra dat, jejich zpracovávání i vizualizaci. Získáte s nimi hluboký vhled, díky němuž snadněji identifikujete trendy, neunikne vám žádná anomálie a dokážete přijímat skutečně informovaná rozhodnutí. Jak si ale vybrat, který je pro vás nejvhodnější? Přinášíme vám srovnání tří analytických a reportingových nástrojů, které patří v současnosti k těm nejpopulárnějším: Microsoft Power BI, Google Analytics a Tableau. Pojďme si na ně společně posvítit!



Power BI

Power BI od Microsoftu je nástroj pro datovou analytiku a následný reporting. Díky jeho flexibilitě a integraci s Microsoft ho snadno propojíte s nástroji jako je Excel, Azure i dalšími. Power BI nabízí intuitivní uživatelské rozhraní, které umožňuje tvorbu poutavých vizualizací i bez pokročilých technických dovedností.


Hlavní výhody


  • Integrace s Microsoft produkty: Již zmíněný benefit Power BI patří k jeho největším a nejpraktičtějším přednostem. Jsou například vaše meetingy často online? Otevřete reporty v MS Teams a interaktivně s nimi pracujte přímo na schůzce.

  • Cenová dostupnost: Měsíční Power BI Pro licence vyjde přibližně na 10 € na uživatele.

  • Flexibilní nasazení: Power BI funguje jak v cloudu ve formě Power BI App, tak v on-premise variantě Power BI Desktop.


Hlavní nevýhody


  • Nutnost licence pro sdílení reportů: Pokud chcete s někým z kolegů nebo klientů sdílet report, je nutné, abyste Pro licencí disponovali jak vy, tak příjemce.

  • Chce to zkušené analytiky či školení: V závislosti na kvalitě vstupních dat může být někdy potřeba hlídat správnost a aktuálnost reportů. V týmu se vám tak může hodit spolehlivý datový analytik či analytička. Alternativou je připlatit si pro uživatele školení, na kterém vám váš poskytovatel potřebné postupy vysvětlí.




Kdy sáhnout po Power BI


Power BI ocení nejen fanoušci Microsoftu, ale i ti, kteří hledají uživatelsky přívětivý nástroj. Praktické využití najde v řadě oblastí vašeho podnikaní, a to napříč odděleními. Oproti konkurenčním řešením je Power BI výrazně levnější variantou, což z něj činí atraktivní volbu pro menší firmy i jednotlivce.




Google Analytics


Google Analytics je výkonný nástroj pro sledování a analýzu webových stránek a mobilních aplikací. Poskytuje podrobné statistiky a reporting online aktivit. V oblibě ho mají zejména marketingové týmy, které potřebují porozumět chování uživatelů a dále vylepšovat uživatelskou zkušenost.


Hlavní výhody


  • Bezplatná základní verze: Většinu základních funkcí mají uživatelé k dispozici bez nutnosti finanční investice.

  • Integrace s Google službami: Google Analytics si skvěle rozumí s nástroji jako Google Ads, Search Console, Data Studio i dalšími.

  • Dlouhodobé uchovávání dat: I ve free verzi veškerá data zůstávají v systému uložená až 25 měsíců, což umožňuje efektivní komparativní analýzu, která je přínosná především pro plánování budoucích strategií.


Hlavní nevýhody


  • Ztížená možnost pokročilých úprav: Základní verze poskytuje sice spoustu funkcí, ale pro jejich plné využití či přizpůsobení podle vlastních specifických potřeb může být nezbytná znalost programování.

  • Omezené období uchovávání dat: Ano, tento bod máme ve výhodách i nevýhodách. Řadě firem bude 25 měsíců bohatě stačit. Ale pro uživatele, kterým se hodí sledovat delší úseky například pro predikce vývoje v nadcházejících obdobích, může být časové ohraničení limitující.


Kdy sáhnout po Google Analytics


Potenciál Google Analytics využijí nejlépe firmy a oddělení, která chtějí podrobně sledovat návštěvnost svých webů a chování uživatelů. Skvěle se hodí pro optimalizaci marketingových aktivit a zlepšování konverzních poměrů.





Tableau


Tableau od Salesforce je výkonný reportingový nástroj pro ad-hoc datovou analýzu, vizualizaci a Business Intelligence. Klade důraz na kvalitu vizualizací nebo třeba využití umělé inteligence. Tento nástroj mají v oblibě především zkušení analytici, a to hlavně kvůli jeho schopnosti pojmout obrovská množství dat.


Hlavní výhody


  • Integrace se Salesforce CRM: Tableau umožňuje kombinovat data ze Salesforce s dalšími zdroji, jako jsou ERP systémy, webové služby i další a získat tak komplexní pohled na podnikání v prostředí jediného nástroje.

  • Široké možnosti vizualizací: Uživatelé mají na výběr z různých typů grafů a dashbordů, což usnadňuje interpretaci i prezentaci dat a nejrůznějších reportů.


Hlavní nevýhody


  • Vysoká cena licencí: Pro vytváření a následné využívání reportů se neobejdete alespoň bez jedné licence Tableau Creator s cenou 75 $ měsíčně na uživatele. Pro pozice, kterým stačí reporty pouze sledovat, lze využít licenci Tableau Viewer za 15 $ měsíčně na uživatele.

  • Nároky na technickou zdatnost: Pokročilá konfigurace a údržba Tableau vyžaduje poměrně významné technické dovednosti. To může představovat výzvu především pro menší společnosti bez dostatečné IT podpory.


Kdy sáhnout po Tableau


Tableau je vynikající volbou pro společnosti, které potřebují robustní nástroj pro vizualizaci dat a zároveň mají prostředky na jeho nasazení a údržbu.


Závěr?


Každý z představených nástrojů má specifické vlastnosti, výhody, ale i nevýhody. Power BI vyniká svou integrací s dalšími Microsoft produkty a dostupnou cenu, Google Analytics je ideálním nástrojem pro sledování online aktivit a marketingových kampaní, zatímco Tableau je skvělý pro hluboké a komplexní analýzy s rozsáhlými datovými zdroji.


Znalost základních rozdílů a možností využití jednotlivých analytických a reportingových nástrojů vám umožní lépe posoudit, který z nich bude nejlépe vyhovovat vašim konkrétním potřebám i technickému zázemí.


Věděli jste, že: V On Pointu jsme experty na Power BI? Pokud vás zaujal právě tento nástroj, neváhejte se obrátit s dotazy na naše konzultanty.




Autorky článku: Sára Stepaková, Jolana Miličičová

12 views

Comments


bottom of page